Nog maar zes dagen.. - Reisverslag uit Zeeland, Nederland van Nienke Goedvolk - WaarBenJij.nu Nog maar zes dagen.. - Reisverslag uit Zeeland, Nederland van Nienke Goedvolk - WaarBenJij.nu

Nog maar zes dagen..

Door: Nienke Goedvolk

Blijf op de hoogte en volg Nienke

19 Oktober 2014 | Nederland, Zeeland

Nog maar zes dagen en dan is het zo ver! Na maanden lang fantaseren, het halen van vaccinaties en het voorbereiden van de reis gaat ons avontuur dan eindelijk beginnen! Zaterdag 25 oktober om 15.10 uur vertrekt ons vliegtuig vanuit Schiphol richting Accra. Zes weken vrijwilligerswerk gaan dan beginnen! Als alles volgens planning gaat komen we om 20.05 uur (in Nederland om 22.05 uur) aan in Accra. Ons gastgezin woont in Kumasi maar omdat dit te ver rijden is zullen we de eerste nacht bij een ander gastgezin overnachten. Zondag 26 oktober zullen we dus pas verder reizen naar ons vaste gastgezin. Dit gezin bestaat uit vader, moeder en twee kinderen van 12 en 14 jaar. Naast de twee kinderen woont er ook een meisje van 21 jaar die helpt in het huishouden. Tot slot hebben ze ook nog 'Dogs' als huisdier, wat vast wilt zeggen dat het meer dan 1 hond is. Voor iemand die bang is voor honden is dit niet de allerleukste informatie, maar ik zal het vast wel overleven!

Maandag 27 oktober begint onze eerste werkdag. De eerste twee weken in Ghana zullen we werken in het 'Seventh Day Adventist Hospital'. Dit is een ziekenhuis met 40 bedden, 7 artsen en 15 verpleegkundigen. In principe mogen we in heel het ziekenhuis werken en krijgen we dus geen vaste afdeling. We zullen zo'n zes uur per dag werken (mag ook langer als we willen), waarschijnlijk van 8.00 tot 14.00 uur.

De vier weken die hierop volgen nemen we deel aan het 'Public Health Programme'. Dit is eigenlijk een 'outreach' waarbij we gebieden bezoeken waar weinig/geen medische voorzieningen zijn. Gedurende deze dagen zullen we vooral wonden verzorgen, verschillende controles doen (bloeddruk, bloedsuiker, vetpercentages), malaria testen afnemen, informatie geven over verschillende gezondheidsonderwerpen etc.

Het begint nu toch wel wat spannend te worden! Ik ben erg benieuwd naar de manier van werken in Ghana. Daarnaast vraag ik me af met welke materialen we ons werk moeten gaan uitvoeren. Het werk in Ghana zal vast niet te vergelijken zijn met het werk hier in Nederland. Ik vraag me ook echt af hoe het eten in Ghana zal zijn. Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik geen makkelijke eter ben. Gelukkig ziet het voorbeeld menu van het eten wat we in het gastgezin krijgen er erg goed uit (breakfast: toast & jam, omelet, tea/coffee, Lunch: Plain rice, tomato stew, Dinner: Jolloff rice with chicken and fried plaintain). Het zal allemaal wel even wennen zijn, maar ik ga er zeker een mooie tijd van maken!

Mijn koffer is ondertussen al zes keer ingepakt en ook weer zes keer uitgepakt. Gelukkig heb ik nog zes hele dagen om dit op orde te brengen! Maandag 8 december om 05.45 uur komen we terug aan op Schiphol! X

  • 20 Oktober 2014 - 12:27

    Joyce:

    Wauw.......
    Heel heel heel veel succes met jullie uitdaging...
    Pas goed op elkaar en ondanks alle indrukken die je daar zult krijgen moet je er toch maar van proberen te genieten, ik denk dat ze super blij zullen zijn met 2 verpleegkundigen zoals jullie.

    Good luck!

    Gr joyce

  • 20 Oktober 2014 - 13:42

    Melissa:

    Heeel veel plezier meiss.

    Ik zal het nieuws in de gaten houden en hoop dat je weer heelhuids thuis komt
    Maar dat komt vast wel goed met z'n grapjas als maarten hihi
    Ik wens jullie het allerbeste. En hoop dat je het naar je zin zal hebben
    Stiekem toch wel blij als je weer terug bent.
    Ga je missen
    Dikke kus
    je dinnetjee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 16 Okt. 2014
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 5386

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2014 - 08 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: